Uusi
rikkidirektiivi laskee laivojen käyttämän polttoaineen rikkipitoisuuden
enimmäisrajan 0,1 prosenttiin vuoden 2015 alusta alkaen. Happosateiden ja
happaman laskeuman aiheuttamien ympäristötuhojen parissa työuransa aloittaneelle
tämä kuulostaa edistykselliseltä ja hienolta. Uutta direktiiviä on kuitenkin
vastustettu näkyvästi ja tarmokkaasti. Vastustus perustuu taloudellisiin
argumentteihin. Rikkidirektiivi koskee Itämerta, Pohjanmerta ja Englannin
kanaalia. Eli ulkopuolelle jää EU:n osalta Välimeri, jonka osalta direktiivi
astuu voimaan 2020 ja silloin enimmäisrajaksi tulee 0,5 %. Globaalilla tasolla siirrytään
nykyisestä 4,5 %:n rajasta 3,5 %:iin vuonna 2012 ja 0,5 %:iin vuoteen 2025
mennessä.
Rikkidirektiivin
vastustamisen etujoukoissa on esiintynyt Elinkeinoelämän keskusliitto (EK). EK
harmittelee direktiivin aiheuttamia lisäkustannuksia suomalaiselle
teollisuudelle. Tiukemmat rajat tarkoittavat lisääntyviä kuljetuskustannuksia
erityisesti suomalaiselle vientiteollisuudelle.
Harmittelun
sijaan voimme katsoa myös toisenlaiseen tulevaisuuteen. Rikkidirektiivi tuo töitä suomalaiselle
teknologiateollisuudelle. Laivoihin hankitaan rikkipesureita ja uudet
laivatilaukset kohdistuvat niille telakoille, jotka panostavat ympäristöystävällisiin
ratkaisuihin. Puhtaampia polttoaineita käyttävät alukset ovat tulevaisuutta ja
tähän suomalaiset telakat ovat panostaneetkin.
Koko ongelma
heijastaa viime vuosikymmenten muutoksia kohti globaalia maailmaa ja
maailmantaloutta. Muutokset ovat tapahtuneet talouselämän lisäksi myös
ympäristökysymyksissä. Vielä 1980-luvulla hapanta laskeumaa ja sitä
aiheuttaneita rikki- ja typpipäästöjä pidettiin erityisesti alueellisina
ongelmina. Ja sellaisina niitä myös ratkottiin. Suomi teki yhdessä monien
muiden maiden kanssa merkittäviä päästöjenvähennyksiä, jotka oli tehtävä oman
ympäristömme takia. Happaman laskeuman ongelma saatiin käytännössä pois
maastamme ja koko Pohjois-Euroopasta. Uskoisin elinkeinoelämän silloinkin
valittaneen kustannuksista ja kilpailukyvystä, mutta päästövähennykset piti tehdä
itsekkäistä syistä ympäristömme puhdistamiseksi.
Nyt vuonna 2012 on
rikinpoisto alueemme saastuttavilta toimijoilta ympäristön kannalta järkevän
trendin seuraamista. Kukaan ei edelleenkään ole asettunut vastustamaan yhä
puhtaampaa ilmaa. Ongelmaa ei kuitenkaan nähdä ensisijaisesti alueellisena
ilmansuojelutoimena, vaan argumentit nojaavat globaaliin talouteen.
Suomi ei ole
koskaan hakenut pärjäämistään alempiin standardeihin pyrkimällä. On sitten
kysymys koulutuksesta, terveydenhoidosta tai muista julkisista palveluista,
olemme hakeneet laatua hyväksyen samalla syntyneitä korkeampia kustannuksia.
Emme maailmantaloudessakaan tule pärjäämään, jos emme hyväksy itsellemme roolia
edistyksellisenä toimijana, korkeilla ympäristökriteereillä. Edistyksellinen
toiminta tuo lyhyellä aikavälillä kustannuksia, jotka kuitenkin muuttuvat
laaduksi ja sitä kautta myöskin kilpailueduksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti