Lienee selvää,
että Suomen kansantaloudelle on keskeistä kansalaisten riittävä työpanos. Suurten
ikäluokkien eläköityessä on haasteena olemassa olevan työvoiman entistä
tehokkaampi käyttö. Siis toisin sanoen työuran pidentäminen. Yliopistoon tämä
liittyy sillä tavoin, että eräs haasteista on saada keskimääräinen
valmistumisikä nykyistä alemmaksi. Tämä edesauttaisi työuran alkamista aiempaa
nuorempana ja toisi toivottuja lisävuosia työuraan. Miten tähän päästäisiin?
Jaan ongelman
kolmeen osaan, josta jokaiseen liittyy erityispiirteensä: ensinnäkin opinnot tulisi voida aloittaa aiempaa nuorempana, toiseksi opintojen etenemistä tulisi
vauhdittaa ja kolmanneksi opintojen
loppuunsaattamista tulisi tehostaa. Vaikka kaikissa vaiheissa vastuu lankeaa
toimijalle eli opiskelijalle, on yliopistolla myös merkittävä rooli.
Opintojen
myöhäinen aloittaminen on suomalaiseen koulutusjärjestelmään liittyvä
erikoisuus. Sen lisäksi, että useat lukion uuvuttamat valitsevat välivuoden tai
pari, tapahtuu opintopaikkoihin hakeminen ja valinta monissa tapauksissa niin
takkuisesti, että suoraan lukiosta tulevat opiskelijat muodostavat vain pienen vähemmistön
(uusien ylioppilaiden osuus kaikista paikan vastaanottaneista on noin 35 %). Kilpailu
paikoista monilla aloilla on kovaa ja opiskelemaan päästään vasta usean vuoden
yrittämisen jälkeen. Saman ongelman toinen ulottuvuus on, että suuret
opiskelijajoukot täyttävät monien laitosten luentosalit vain saadakseen
preppausta toisen alan pääsykokeisiin ilman aikomustakaan jatkaa opintojaan
tutkintoon saakka. Valtavaa yliopistolaitoksen resurssien tuhlausta. Ja myös
opiskelijoiden!
Olisiko aika
siirtyä kohti järjestelmää, jossa opiskelijat otetaan sisään laajoihin
kokonaisuuksiin ja jatkaminen oppiaineisiin tapahtuu vuoden-parin päästä
pyrkimisen perusteella? Askelia tähän suuntaan otetaan, mutta rohkeutta
tarvitaan järjestelmän radikaalimpaan muuttamiseen. Eri alojen osaajien
kysynnässä tapahtuu nykyään rajuja muutoksia niin nopealla tempolla, että
järjestelmän tulee olla äärimmäisen joustava ja nopealiikkeinen.
Yliopisto-opinnoissa
noin 55 opintopisteen vuotuinen vauhti on jonkinlainen tyypillinen tavoite.
Tätä heijastaa myös opetus- ja kulttuuriministeriön uusi yliopistoja koskeva
rahoitusmalli, jossa kyseinen luku esiintyy ja joka otetaan käyttöön ensi vuonna.
Miksei tähän normaalisuoritukseen normaalisti pystytä? Useimmin tätä selitetään
opiskelijoiden työssäkäynnillä. Opintotuki ei riitä nykystandardien mukaiseen
elämään ja lainallakaan ei haluta opiskelujen aikaista elämää rahoittaa.
Yliopistoon kuluu
akateeminen vapaus ja siihen liittyy myös oikeus aikatauluttaa opiskelunsa.
Jossain rajat kuitenkin tulevat vastaan. Olisiko lukukausimaksuttoman opiskelun
kestoa mahdollista ajatella rajoitettavan nykyistä tiukemmin? Voisiko toisesta
tai useammasta korkeakoulututkinnosta periä lukukausimaksua? Voisiko
vastaavasti nopeasta opintojen suorittamisesta palkita? Esimerkiksi
rahallisella bonuksella? Hyödyttäähän nopea valmistuminen sekä yliopistoa että
koko yhteiskuntaa kyseisestä opiskelijasta nyt puhumattakaan.
Tutkinnon
valmistuminen ja ”papereiden ottaminen ulos” eivät saisi olla kiinni teknisistä
opintoeduista ja niistä kiinnipitämisestä. Opiskelijahinnat lehtitilauksissa,
museoissa tai liikennevälineissä, puhumattakaan edullisesta asumisesta opiskelija-asunnoista
ovat omiaan kannustamaan pitämään viimeiseen saakka kiinni
opiskelijastatuksesta ja lykkäämään valmistumista kuukausilla tai jopa vuosilla.
Kannusteen tässäkin tulisi toimia päinvastaiseen suuntaan. Opiskelijan tulisi
saada konkreettista hyötyä nopeasta valmistumisesta. Motivoisiko jokin rahaa
paremmin? Ainakin raha tuntuu toimivan tehokkaana motiivina vastakkaiseen
suuntaan.
Jos sopivalla
keinovalikoimalla saataisiin keskimääräinen valmistumisaika ja -ikä
aikaistumaan esimerkiksi yhdellä vuodella, tarkoittaisi se likimain 30 000
ylimääräistä henkilötyövuotta per ikäluokka. Ennen kaikkea koulutusta vastaavaa
henkilötyövuotta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti