Yliopistolaki listaa yliopistojen tehtävät
monitulkintaisella tavalla. Lain toisen pykälän tekstiä minä luen siten, että
tehtäviin kuuluvat luonnollisestikin sekä tutkimus että opetus, mutta loppu
onkin sitten hämärämpää. Vai mitä tuumaat pätkästä “sekä kasvattaa
opiskelijoita palvelemaan isänmaata ja ihmiskuntaa”? Toinen virke samassa
pykälässä tarkentaa, että yliopistojen tulee “edistää elinikäistä oppimista,
toimia vuorovaikutuksessa muun yhteiskunnan kanssa sekä edistää tutkimustulosten
ja taiteellisen toiminnan yhteiskunnallista vaikuttavuutta.” Niin että oliko
yliopistoilla lain mukaan kaksi vai kolme tehtävää, vai ehkä useampiakin?
Yliopistolaisten
parissa lain toinen pykälä tiivistetään useimmiten siten, että tehtäviä on
kolme: tutkimus, opetus ja niin sanottu kolmas tehtävä, jota voidaan kutsua
sitten vaikka yhteiskunnalliseksi vuorovaikutukseksi. Tällainen tulkinta antaa
ymmärtää, että tuo kolmas tehtävä on jotain lisää, jotain erillistä ja jotain,
johon pitää nimetä vastuuhenkilöitä ja johon pitää varata erillinen työpanos
esimerkiksi työsuunnitelmassa.
Minä haluaisin
katsoa tilannetta toisin. Hoitamalla tutkimuksen ja opetuksen kunnolla, kaikkine
monimutkaisine toimintoineen, yliopistolainen tulee automaattisesti hoitaneeksi
myös kaiken muun yliopistolaissa mainitun parhaalla mahdollisella tavalla.
Konkreettisen
esimerkin saimme viime viikolla, jolloin julkistettiin kansainvälisen
ilmastopaneelin (IPCC) viides arviointiraportti ja sen tiivistelmäpäättäjille. Raporttia on ollut laatimassa tuhansia tutkijoita kaikkialta
maailmasta. Raporttia on ollut kirjoittamassa myös kaksi kollegaani Helsingin
yliopistosta. Professorit Veli-Matti Kerminen ja Timo Vesala ovat käyttäneet
raportin työstämiseen lukuisia työtunteja, joiden aikana on luettu tieteellisiä
artikkeleita ja tiivistetty niiden tuloksia. Työn johtopäätöksiä on myös saanut
laajasti kommentoida ja kommentteja on pohdittu ja niihin on vastattu.
Ilmastopaneelin
työ on erinomainen esimerkki tutkimustyöstä ja siihen liittyvistä
monimutkaisista prosesseista laadunvarmennuksineen ja vertaisarviointeineen.
Työn tulokset ovat käytössä tietenkin tutkijoiden parissa, mutta lisäksi ja
erityisesti yhteiskunnassa, jossa päättäjät tekevät ratkaisuja tulevaisuutemme
osalta. Tutkimustulokset vuorovaikuttuvat
yhteiskuntaan ilman että on tehty muuta kuin omaan tutkimustyöhön liittyviä
tehtäviä.
Täytyy tietysti
myöntää, ettei kaikki tutkimus näin suoraan siirry yhteiskunnan käyttöön. Usein
on hyödyllistä miettiä erikseen toimia, joilla kytketään yliopistojen hyvinkin
syvälliset ja vaikeat aiheet vuorovaikutukseen yhteiskunnan kanssa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti